Nya Riktlinjer för Branded Content på Twitch

Nya Riktlinjer för Branded Content på Twitch

Branded content är allt innehåll som streamers producerar och som inkluderar produkter eller tjänster i utbyte mot någon form av värde, exempelvis betalning eller varor och tjänster. Ibland hänvisas sådana överenskommelser till betalda produktplaceringar, rekommendationer eller sponsring.

Nya Riktlinjer för Branded Content på strömmingstjänsten Twitch

Exempel på branded content på Twitch inkluderar:

  1. Produktplaceringar
  2. Rekommendationer
  3. Sponsrat spelande
  4. Unboxing videor
  5. Kanalssponsringar
  6. Märkesvarumärken på kanalpaneler
  7. Märkeslogos

Följande anses inte vara branded content på Twitch

  1. Att bära en favorit-t-shirt som råkar ha ett varumärke eller en produkt på sig
  2. Att visa upp en ny utrustning du köpt för dig själv
  3. Att prata om dina favoritrestauranger inom din community

Kom ihåg att något av värde måste utbytas mellan dig och en tredje part för att kvalificera som branded content.

För att göra det enkelt och tydligt för tittarna att veta att en stream innehåller branded content finns det nu ett verktyg för branded content-disclosure i Creator Dashboard.

Om du producerar branded content på Twitch måste du

  1. Använda verktyget för branded content-disclosure
  2. Se till att ditt branded content uppfyller formatkraven
  3. Se till att de produkter eller tjänster du marknadsför är tillåtna

Vissa streamers har självfallet långvariga partnerskap med varumärken eller kanske har incidentell marknadsföring från produkter i bakgrunden på deras streams. Så Twitch förväntar sig inte inte att streamers ska använda verktyget för branded content-disclosure om branded content inte är en central och avsiktlig del av livestreamen.

Exempel på när du inte behöver använda verktyget för branded content-disclosure:

  1. Din offline-kanalsida har paneler som marknadsför ett varumärke eller sponsorskap.
  2. Du har merchandise, minnessaker eller andra produkter i din kameravy men får inte betalt för att aktivt diskutera eller marknadsföra dem.
  3. Du eller dina moderatorer delar affiliatelänkar som svar på frågor från din community.
  4. Du nämner en sponsor i förbigående, men marknadsför inte aktivt produkten eller tjänsten mot betalning.

Precis som med allt innehåll på Twitch måste ditt branded content och de varumärken, produkter och tjänster du representerar följa Twitchs användarvillkor och riktlinjer för communityn.

För att säkerställa att streamers får tid att anpassa sig till användningen av detta nya verktyg kommer reglerna att träda i kraft den 1 juli 2023.

Tillåtna och Ej Tillåtna Varumärkesponsorformat

Streamers vill samarbeta med varumärken, men enligt användarvillkoren förbehåller sig Twitch.tv den exklusiva rätten att sälja, servera och visa annonser på Twitch-tjänsterna. Det innebär att en användare inte får sätta in, bädda in eller ”bränna in” förinspelade reklamenheter i sin livestream.

Ej Tillåtna Kategorier av Branded Content

Vissa produkter och tjänster är olämpliga att marknadsföra på Twitch eftersom de utgör en risk för communityn.

Twitch.tv tillåter inte marknadsföring av produkter och tjänster som förbjuds enligt deras riktlinjer för communityn, såsom:

  1. Hataspridande produkter eller tjänster, såsom produkter som främjar hatfulla stereotyper eller innehåller kränkande skällsord
  2. Olagliga produkter och tjänster, såsom försäljning, annonsering eller handel med droger, vapen, förfalskade varor eller andra olagliga varor och tjänster
  3. Vissa spelprodukter som gäller hasardspel, såsom att marknadsföra online-slots eller roulette-webbplatser
  4. Obehörig delning av privat information, såsom produkter eller tjänster för att söka efter privat information, exempelvis telefonnummer och hemadress
  5. Spam, bedrägerier och annan skadlig verksamhet, såsom hacking, phishing eller malware-tjänster, eller tjänster som stör Twitch-tjänsterna (inklusive viewbotting, skapande av falska konton eller försäljning av Twitch-konton)

Utöver detta tillåter de inte följande produkter och tjänster:

  1. Vapen, såsom skjutvapen, explosiver och relaterade tillbehör, inklusive försäljning, annonsering eller handel
  2. Läkemedel och läkemedelsrecept, inklusive försäljning, annonsering eller handel
  3. Energidrycker som innehåller förbjudna ämnen eller marknadsförs för att ha prestandaförbättrande effekter
  4. Dietpiller, kosttillskott och andra hälsoprodukter som är farliga eller olagliga
  5. Spelprodukter som inte är lämpliga för personer under 18 år, såsom spel med åldersgränser eller spel med grafiskt våld eller sexuellt innehåll

Vi rekommenderar starkt att streamers noggrant överväger de produkter och tjänster de marknadsför och följer gällande lagar och riktlinjer.

Uppföljning av Branded Content och Sponsring

Streamers ansvarar för att övervaka och följa upp sitt branded content och sina sponsringar för att säkerställa att de följer gällande lagar och Twitchs riktlinjer för communityn.

Det är också viktigt att notera att betalning för branded content och sponsring kan påverka dina skatteförpliktelser. Därför bör man ta råd från en skatterådgivare.

Twitch kommer att fortsätta övervaka och reagera på överträdelser av dessa nya riktlinjer och kommer att vidta lämpliga åtgärder mot streamers som inte följer dem.

Se alla detaljer på: twitch.tv

[gs-fb-comments]

Nyheter inom esport

YearInLoL är nu lanserat – Se all cool statistik om dina matcher!
YearInLoL är nu lanserat – Se all cool statistik om dina matcher!

League of Legends-spelare kan äntligen kolla in sin årliga statistik i stil med Spotify wrapped :) med den nya sajten YearIn.LoL, gjord av ett team Läs mer

Därför är riskfria spel perfekt för nya spelare
Därför är riskfria spel perfekt för nya spelare

Står du i valet och kvalet att börja spela på odds? Känner du att du gärna vill prova på men att du samtidigt inte är Läs mer

Satsa CSGO skins – vinn RIKTIGA pengar
Satsa CSGO skins – vinn RIKTIGA pengar

Sitter du på lager av CSGO-skins som inte kommer till någon nytta? Då kan du testa att satsa dina skins och ha chansen att vinna Läs mer

Promotional listing